Pilot Ketenbreed meld-adviespunt voor personen met verward gedrag in regio Gelderland-Midden
Projectomschrijving
Doel en werkwijze
Gedurende 7 maanden wordt een pilot uitgevoerd met een meld- en adviespunt voor meldingen van mensen met verward gedrag. Dit meldpunt met een APH-triagist wordt gepositioneerd op de Gemeenschappelijke Meldkamer van de regio Gelderland-Midden. Een APH-triagist met ggz-expertise is uitstekend toegerust om cliënten volgens herstelondersteunende principes te bejegenen, situaties te de-escaleren, handelingsperspectief te bieden en de juiste opvolging van een melding te organiseren binnen sociaal- of medisch domein.
Samenwerking
Er wordt samengewerkt door Huisartsen Gelderse Vallei, Onze Huisartsen, Politie Gelderland-Midden, gemeente Arnhem, Ede en Wageningen, Pro Persona, Zorgverzekeraar Menzis, Iriszorg, Zorgbelang Gelderland, Openbaar Ministerie en verschillende afdelingen van Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden, waaronder de Regionale Ambulancevoorziening en Maatschappelijke Zorg.
Resultaten
Met ingang van medio september 2018 is het ‘Ketenbreed Meld- en Adviespunt Verward Gedrag’ operationeel. Er is 7 dagen per week tussen 15.00 en 23.00 uur een ggz bereikbaar om meldingen van Personen met verward gedrag te behandelen. Deze professional werkt vanuit de gemeenschappelijke meldkamer en kan op deze manier laagdrempelig de verbinding leggen met de politie en ambulance.
Meldingen zijn gescreende meldingen afkomstig van politie, huisartsenpost, ambulancezorg of andere partners in het zorgdomein. In 15,5 maand heeft het meldpunt 2585 meldingen afgehandeld. De voornaamste meerwaarde van deze werkwijze ligt in de volgende 2 factoren:
- Het de-escaleren van situaties.
- Het bieden van handelingsperspectief zodat de acute diensten ontlast worden.
Beweging in kwetsbaarheid
Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.
Verslagen
Eindverslag
Met ingang van medio september 2018 is het Ketenbreed Meld -en Adviespunt Verward Gedrag operationeel. 7 dagen per week is tussen 15:00-23:00u een GGZ bereikbaar om meldingen van personen met verward gedrag te behandelen. Deze professional werkt vanuit de gemeenschappelijke meldkamer en kan op deze manier laagdrempelig de verbinding leggen met de politie en ambulance. Meldingen zijn gescreende meldingen afkomstig van politie, huisartsenpost of Ambulancezorg of andere partners in het zorgdomein. In 15,5 maand heeft het meldpunt 2625 meldingen afgehandeld. De voornaamste meerwaarde ligt in het de-escaleren van situaties en het bieden van handelingsperspectief zodat de acute diensten ontlast worden.
Met ingang van 29 september is het meld-adviespunt voor personen met verward gedrag daadwerkelijk operationeel.
7 dagen per week is van 15:00 - 23:00 is een GGZ bereikbaar om meldingen van personen met verward gedrag te behandelen.
Meldingen zijn gescreende meldingen afkomstig van politie, huisartsenpost of Ambulancezorg of andere partners in het het zorgdomein.
Tijdens het eerste half jaar van de pilot werden ongeveer 1250 meldingen afgehandeld door het meldpunt. Maandelijks komen er gemiddeld 200 meldingen op het meldpunt binnen, dat gelijk staat aan een gemiddelde van 6 meldingen per dienst