Mobiele menu

Ontwikkelen van een model van voorsignalen van verward gedrag, voor de huisartsenpraktijken in de regio West Brabant Oost (Oosterhout, Dongen, Rijen, Geertruidenberg en Drimmelen)

Projectomschrijving

Vanuit huidige initiatieven voor een sluitende aanpak omtrent verward gedrag in de regio West-Brabant-Oost kan geconcludeerd worden dat er in de lopende pilots een groep mensen bestaat die (voor)signalen vertonen die potentieel kunnen leiden tot verward gedrag. In de verschillende huisartsenpraktijken wordt dit onvoldoende
herkend.

Het niet tijdig opvangen van signalen van mensen met verward gedrag kan een grote impact hebben op deze mensen en hun omgeving. Momenteel heeft dit als gevolg dat de patiënt en/of familie in ANW-uren in verwarde toestand door politie en crisisdienst ggz opgevangen worden. Terwijl dit voor een groep voorkomen had kunnen worden als dit eerder was gesignaleerd. Door de diversiteit van de groep en onvoldoende afstemming tussen de verschillende zorgpartners, is de patiënt nog onvoldoende in beeld bij de huisarts waardoor signalen vaak niet (goed) worden beoordeeld. Alleen in het geval van een duidelijke crisissituatie wordt er geacteerd.

Doel

Om in te kunnen spelen op bovenstaande knelpunten zal Zorroo in dit project een model van voorsignalen van verward gedrag ontwikkelen voor huisartsenpraktijken in de regio West-Brabant-Oost (Oosterhout, Dongen, Rijen, Geertruidenberg en Drimmelen). Dit ten behoeve van deskundigheidsbevordering op het vlak van vroegtijdige signalering (bouwsteen 3) van mensen die dreigen verward te raken en overlast te gaan veroorzaken.

Werkwijze

Het model geeft de professional handvatten om te helpen bij vroeg signalering en een betere afstemming tussen de verschillende zorgpartners (ontkokering). In de eerste fase van het project zal ten behoeve van de ontwikkeling van het model middels geanonimiseerde data uit de lopende lokale initiatieven de doelgroep in kaart worden gebracht. Parallel hieraan wil Zorroo bij wijze van experiment een ervaringsdeskundige als vliegende keep d.m.v. scharnierconsulten laten optreden bij alle betreffende huisartsenpraktijken in de regio. In de tweede fase zal het model geïmplementeerd en getoetst worden met een klankbordgroep. De aangeboden zorg zal in samenwerking/afstemming ontwikkeld en geïmplementeerd worden met de zorgpartners van de huidige lokale initiatieven, gemeente Oosterhout, gemeente Breda,
Maatschappelijk Steunsysteem en Preventie werkgroep Oosterhout. Het project springt op deze wijze in op knelpunten die naar voren komen in huidige lokale initiatieven met de focus op andere bouwstenen. Zodoende draagt dit project op deze wijze bij aan het vormen van een sluitende en persoonsgerichte aanpak.

Resultaten

Door inzet van een SPV met specifieke werkervaring bij de crisisdienst binnen de eerste lijn zijn de volgende resultaten behaald:

  • Er is voor gekozen om de SPV in dienst van de huisartsenzorggroep te nemen. Het voordeel hiervan is betrokkenheid en loyaliteit. Daarbij biedt dat uitgebreide mogelijkheden om maximaal gebruik te kunnen maken van alle communicatielijnen en zijn er dus korte lijnen voor meer toegankelijkheid.
  • De SPV biedt tijdelijk ondersteuning aan de huisarts en POH door de wachttijd van de patiënt te overbruggen tot er een ander aanbod beschikbaar is.
  • Het voorkomt onnodige verwijzingen en bij verwijzingen is er een betere aansluiting.
  • Duurdere en ingrijpende inzet van tweedelijnszorg kunnen worden voorkomen.
  • Verschillende psychiatrische patiënten hebben aangegeven dat de aanwezigheid van de SPV op de post veel verschil maakt: De SPV heeft meer tijd, weet beter aan te sluiten vanwege kennis van zaken en helpt de-escaleren waar anders de route eigenlijk altijd richting crisisdienst ging.

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

Door inzet van een SPV met specifieke werkervaring in crisisdienst binnen de eerste lijn zijn de volgende resultaten behaald. Er is uitdrukkelijk gekozen om de SPV in dienst van de huisartsenzorggroep te nemen. Het voordeel van in dienst zijn bij de huisartsenzorggroep versus gedetacheerd worden vanuit een andere organisatie is dat betrokkenheid en loyaliteit van de medewerker op de juiste plek ligt en dat er geen vertroebeling optreedt. Daarbij biedt dat uitgebreide mogelijkheden om maximaal gebruik te kunnen maken van alle middelen/ communicatielijnen omdat er gebruik kan worden gemaakt van de systemen waarmee binnen de organisatie gewerkt wordt (bv het rapportagesysteem, de interne mail, de verwijzingsmogelijkheden) Kortom, er zijn korte lijnen terwijl bij detachering deze toegankelijkheid een stuk lastiger ligt vanwege inzagemogelijkheden, privacy problemen.
Wachtlijst overbruggen
De SPV biedt tijdelijk ondersteuning aan de huisarts en POH door deze patiënt mee te overbruggen tot er een ander aanbod beschikbaar is.

Voorkomen onnodige verwijzingen
Voorkomen van onnodige verwijzingen en bij verwijzing betere aansluiting bij werkwijze tweedelijns. Maar ook hier is bij een dreigende crisis normaliseren, beschikbaar zijn en niet onnodig inschakelen van 2e lijns zorg zeker van belang.

Voorkomen hogere kosten
Met de inzet voor de dag praktijken en op de HAP is vele malen gebleken dat daarmee duurdere en ingrijpende inzet van 2e lijns zorg voorkomen kon worden. Juist door expertise in de 1e lijn, door fysieke beschikbaarheid en uitgebreid de tijd kunnen nemen om echt te luisteren naar mensen, te normaliseren van de klachten, perspectief en vangnet te kunnen bieden, wordt een crisis in de kiem gesmoord.

Laagdrempelig, minder stigmatiserend en sneller beschikbaar
Het voordeel van in dienst zijn bij de huisartsenzorggroep versus gedetacheerd worden vanuit een andere organisatie is dat betrokkenheid en loyaliteit van de medewerker op de juiste plek ligt en dat er geen vertroebeling optreedt. Naast de kostenbesparing die dit met zich meebrengt (aan een beoordeling door de crisisdienst hangt een enorm kostenplaatje), is het aanbod ook veel laagdrempeliger, minder stigmatiserend en sneller beschikbaar. Iemand die gezien wordt door de crisisdienst heeft automatisch vanaf dan een dossier bij de crisisdienst waaraan onlosmakelijk gelijk een diagnose vast zit. Daarbij duurt de ‘crisis ‘ onnodig lang ( met het risico op escalatie ) aangezien de crisisdienst nooit direct beschikbaar is. Directe inzet van de SPV is dus in de meeste gevallen voor alle partijen ‘win-win’ omdat blijkt dat in veel gevallen inzet van dure tweedelijns zorg helemaal niet nodig is.

Tevredenheid patiënten
Verschillende patiënten (met ernstige psychiatrische problematiek) die met regelmaat naar de huisartsenpost bellen hebben aangegeven dat de aanwezigheid van de SPV op de post voor hun veel verschil maakt. Deze patiënten bellen op het moment dat controle verlies dreigt. Een crisis ligt dan op de loer. Wat hun helpt: De SPV heeft meer tijd, weet beter aan te sluiten vanwege kennis van zaken en helpt de-escaleren waar anders de route eigenlijk altijd richting crisisdienst ging ( dus opschalen van zorg wat duidelijk met deze andere inzet in de 1e lijn, niet nodig blijkt te zijn ). Normaliseren/ grenzen stellen, aangeven wat niet kan maar zeker ook wat wel binnen de mogelijkheden ligt, begrip en hoop bieden.

Samenvatting van de aanvraag

Vanuit huidige initiatieven voor een sluitende aanpak omtrent verward gedrag in de regio West Brabant Oost kan geconcludeerd worden dat er in de lopende pilots een groep mensen bestaat die (voor)signalen vertonen die potentieel kunnen leiden tot verward gedrag. In de verschillende huisartsenpraktijken wordt dit onvoldoende herkend. Het niet tijdig opvangen van signalen van mensen met verward gedrag kan een grote impact hebben op deze mensen en hun omgeving. Momenteel heeft dit als gevolg dat de patiënt en/of familie in ANW-uren in verwarde toestand door politie en crisisdienst GGZ opgevangen worden. Terwijl dit voor een groep voorkomen had kunnen worden als dit eerder was gesignaleerd. Door de diversiteit van de groep en onvoldoende afstemming tussen de verschillende zorgpartners, is de patiënt nog onvoldoende in beeld bij de huisarts waardoor signalen vaak niet (goed) worden beoordeeld. Alleen in het geval van een duidelijke crisissituatie wordt er geacteerd. Om in te kunnen spelen op bovenstaande knelpunten zal Zorroo in dit project een model van voorsignalen van verward gedrag ontwikkelen voor huisartsenpraktijken in de regio West Brabant Oost (Oosterhout, Dongen, Rijen, Geertruidenberg en Drimmelen). Dit ten behoeve van deskundigheidsbevordering op het vlak van vroegtijdige signalering (bouwsteen 3) van mensen die dreigen verward te raken en overlast te gaan veroorzaken. Het model geeft de professional handvatten om te helpen bij vroeg signalering en een betere afstemming tussen de verschillende zorgpartners (ontkokering). In de eerste fase van het project zal ten behoeve van de ontwikkeling van het model middels geanonimiseerde data uit de lopende lokale initiatieven de doelgroep in kaart worden gebracht. Parallel hieraan wil Zorroo bij wijze van experiment een ervaringsdeskundige als vliegende keep d.m.v. scharnierconsulten laten optreden bij alle betreffende huisartsenpraktijken in de regio. In de tweede fase zal het model geïmplementeerd en getoetst worden met een klankbordgroep. De aangeboden zorg zal in samenwerking/afstemming ontwikkeld en geïmplementeerd worden met de zorgpartners van de huidige lokale initiatieven, gemeente Oosterhout, gemeente Breda, Maatschappelijk Steunsysteem en Preventie werkgroep Oosterhout. Het project springt op deze wijze in op knelpunten die naar voren komen in huidige lokale initiatieven met de focus op andere bouwstenen. Zodoende draagt dit project op deze wijze bij aan het vormen van een sluitende en persoonsgerichte aanpak.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638013029
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. S.M. Braat
Verantwoordelijke organisatie:
Zorroo

Locatie

Dit project wordt uitgevoerd in de volgende gemeenten: