Mobiele menu

Implementatie Wijk-GGD

Projectomschrijving

Doel

Op 10 december 2019 zijn 2 Wijk-GGD’ers in Dinkelland en Tubbergen gestart. De focus lag in de eerste periode vooral op het creëren van bekendheid binnen het netwerk en verduidelijken van de rol van de Wijk-GGD. De partners zoals politie, bemoeizorg, WMO-consulenten en maatschappelijk werk zien inmiddels de meerwaarde.

Het doel is dat passende zorg kan worden geboden aan mensen met verward gedrag door vroegtijdige signalering. Hiermee kunnen maatschappelijke onrust en escalatie van problemen in de zorg en veiligheidsketens worden voorkomen.

Resultaten

Beide Wijk-GGD’ers zijn erin geslaagd zich te positioneren. Zij hebben een geografische verdeling gemaakt over het aandachtgebied Tubbergen en Dinkelland. Er zijn korte lijnen met hulpinstanties en men schakelt elkaar snel in.

De eerste resultaten zijn hoopgevend. Door de Corona-pandemie was fysiek contact echter niet altijd mogelijk, terwijl daar juist de sleutel tot succes zit. De gemeenten Dinkelland en Tubbergen hebben mede daarom de inzet van de Wijk-GGD verlengd. De pilot heeft desondanks een beter zicht geboden op verwarde en overspannen personen. De pilotperiode heeft inzicht gegeven in de doelgroep en de aard van de problematiek. De inzet van de Wijk-GGD heeft een ombuiging mogelijk gemaakt, daar waar eerder escalatie optrad.

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

Op 10 december 2019 startten twee WijkGGD’ers in Dinkelland en Tubbergen. Alle mogelijk ketenpartners waren bij de start aanwezig. De focus lag in de eerste periode vooral op het creëren van bekendheid binnen het netwerk en verduidelijken van de rol van de WijkGGD. De partners zoals politie, bemoeizorg, WMO-consulenten en maatschappelijk werk zien inmiddels de meerwaarde. De beide WijkGGD’ers zijn goed geslaagd zich te positioneren.
De beide WijkGGD’ers hebben een geografische verdeling gemaakt, qua aandachtgebied Tubbergen en Dinkelland. Dit loopt synchroon aan de procesmanagers Sociaal Domein en de Politie Tubbergen en Dinkelland. Er zijn korte lijnen en men schakelt elkaar snel in. Zowel de korte lijnen als de geografische indeling hebben eveneens bijgedragen aan het succes.
De eerste resultaten op de interventies zijn hoopgevend. Door de Corona-pandemie hebben de WijkGGD'ers echter een tijd lang niet kunnen doen waar ze goed in zijn. Fysiek contact was niet altijd mogelijk en daar zit juist de sleutel tot succes. De gemeenten Dinkelland en Tubbergen hebben mede daarom de inzet van de WijkGGD verlengd. De resultaten worden blijvend gemonitord.

Samenvatting van de aanvraag

In de gemeenten Dinkelland en Tubbergen is een toename van meldingen van personen met verward gedrag geconstateerd. Naast ouderdom en dementie kunnen problemen zoals armoede, schulden, relatieproblemen middelenmisbruik maar ook problemen met het houden van een agrarisch bedrijf leiden tot verwardheid, desoriëntatie en escalatie. De politie constateert dat er niet altijd adequate acties genomen kunnen worden. Uit ervaringen met casusbesprekingen aan de zogenaamde casus- of triagetafel waar verschillende partijen aan tafel zaten constateerde men dat escalatie voorkomen had kunnen worden. De gemeenten Dinkelland en Tubbergen hebben één gezamenlijke ambtelijke organisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen. Ook is de toegang tot het sociale domein gezamenlijk geregeld. Er is één team ondersteuning en zorg waar WMO- en jeugdconsulenten voor beide gemeenten werken. Er wordt nauw samengewerkt met Wijkracht, Avedan en de Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland. Zij vormen samen de netwerkorganisatie Wij in de Buurt. Het werkgebied voor beide gemeenten strekt zich uit in het noordoosten van Twente en bestrijkt een groot geografisch gebied ( 324 km2 )Het gebied kenmerkt zich door enkele grotere kernen: Denekamp, Ootmarsum, Weerselo en Tubbergen en daarnaast nog 15 kleinere kernen. Het gezamenlijke totale aantal inwoners is 47.504 (2018). De beide colleges van de gemeenten hebben onlangs ingestemd met de ontwikkeling van één centrale toegang voor het sociaal domein in Noaberkracht. Daar moet deze sluitende aanpak verwarde personen één op één een plek krijgen. In de werkwijze van beide gemeenten wordt zoveel mogelijk synergie gebracht. Zo ook voor de ontwikkelingen in de zorg – en veiligheidsketen. Het primaat voor de Aanpak Personen met Verward Gedrag is, in aansluiting van de regionale afspraken, ondergebracht bij het Sociaal Domein Uiteindelijk moet de éne toegang ertoe leiden dat problematiek nog eerder gesignaleerd wordt, waardoor een inwoner nog eerder passende ondersteuning ontvangt en er en verschuiving plaats kan vinden van maatwerkvoorzieningen (met indicatie) naar algemene voorzieningen (zonder indicatie). Het uitgangspunt blijft dan ook dat, een algemene voorziening voorliggend is op een maatwerkvoorziening. De Wijk GGD’er sluit heel goed aan bij de visie op de éne toegang. Daarnaast zijn in het kader van ondersteuning van agrariërs bij het regelen van zaken als asbest, sloop, bedrijfsvoortzetting, financiering ook ErvenCoaches Dinkelland en Tubbergen werkzaam. Op het eerste gezicht lijken deze zaken niets te maken te hebben met de aanpak verwarde personen maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Vaak is er sprake van een opeenstapeling van problemen bij de boeren zoals de ‘stille’ armoede en psychische druk die alle regels met zich mee brengen. Dit heeft soms ernstige gevolgen. (E14 meldingen). De ErvenCoach heeft een goede ingang en we willen in de Pilotperiode dat de Wijk-GGD een koppeling maakt met deze ErvenCoach omdat zij samen heel laagdrempelig en vroegtijdig kunnen signaleren.De Ervencoaches fungeren als sparringpartner en wegwijzer voor agrariërs. Zij komen als het ware ‘op het erf’ en zien veel. De gemeente Dinkelland is ook één van de pilotgemeenten voor de Casus (of Triage)tafels, samen met Enschede en Hof van Twente. De pilot is nog niet volledig beëindigd maar daar is nu al geconstateerd dat er grote behoefte is aan een beter zicht op vroegtijdige signalering van problematiek. Nu nog krijgt de politie te vaak meldingen die bij eerdere signalen ook door de zorgketen opgepakt hadden kunnen worden. Ook is de politie niet bij machte om mensen langdurig te ondersteunen waar dat wel nodig zou kunnen zijn. Daarnaast constateren de procesmanagers, de WMO-consulenten en de jeugdconsulenten te vaak dat wanneer eerder gesignaleerd was, problemen bij mensen niet zo groot hadden hoeven worden of telkens terugkeren. Hoewel de sociale controle in de kernen groot is in Dinkelland en Tubbergen, kan het ook maar zo zijn dat mensen door de grote afstanden en de afgelegenheid niet zichtbaar zijn. Problemen bij de agrariërs zoals armoede, schulden, relatieproblemen en een opeenstapeling van problemen in de bedrijfsvoering kunnen leiden tot escalatie. Maar ook verwardheid en desoriëntatie ten opzichte van de omringende wereld kunnen lang verborgen blijven. Escalatie is vaak het eerste moment waarop dit zichtbaar wordt. Dit willen we voorkomen door ‘er op af’ te gaan. Daarnaast neemt het aantal verwarde personen door ouderdom eveneens toe en zijn er ook regelmatig meldingen van verwardheid en escalatie door veelvuldig middelengebruik. De toename van E33-meldingen en soms E14-meldingen bij politie en meldingen in het signaleringsteam en de verborgen plattelandsproblematiek vragen om een extra inzet om daarmee ook zowel de strafketen als de zorgketen te ontlasten.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638010074
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. A.J. ten Thije
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Dinkelland

Telefoon: 06 30 39 35 84
E-mail: a.tenthije@noaberkracht.nl

Locatie

Dit project wordt uitgevoerd in Dinkelland en Tubbergen (regio Twente).