Mobiele menu

Crisiskaart Amsterdam

Projectomschrijving

Crisissituaties hebben vaak een grote impact op degene die de crisis doormaakt en hun naasten. Een crisis kan een traumatische ervaring worden als de cliënt niet adequaat opgevangen wordt.

Doel

De Crisiskaart kan een crisis helpen voorkomen of ervoor zorgen dat de crisis minder heftig verloopt. Daarom willen wij dit instrument breder onder de aandacht brengen bij Amsterdammers.

Werkwijze

Wij gaan ervaringswerkers van de FACT-teams van inGeest en van woonvoorzieningen van Cordaan opleiden tot crisiskaartconsulent. Deze ervaringswerkers kunnen dan mensen uit hun instellingen ondersteunen bij het maken van hun crisisplan en –kaart.
Daarnaast gaan we samen met cliënt- en familievertegenwoordigers een plan van aanpak schrijven voor de implementatie van de Crisiskaart bij cliënten van de Crisisdienst en Vangnet (GGD). Ook gaan we werken aan de borging van de Crisiskaart in Amsterdam voor na deze projectperiode. Daarvoor willen we structurele financiering van de Crisiskaart regelen.

Resultaten

We hebben met cliënt- en familievertegenwoordigers een plan geschreven hoe de Crisiskaart bij de Crisisdienst in te voeren (namelijk via evaluatiegesprekken met Crisisdienst-cliënten). Daarnaast zijn we een samenwerking aangegaan met twee instellingen. We hebben 12 ervaringswerkers van FACT-teams van inGeest en woonvoorzieningen van Cordaan opgeleid tot Crisiskaartconsulent, en de medewerkers van hun teams voorgelicht over de methodiek. Deze aanpak heeft geleid tot 21 extra Crisiskaarten.

Gebruik van de Crisiskaart

Opvallend was dat hulpverleners hun cliënten zelden op de Crisiskaart wezen. Bestuurders en cliëntenraden waren enthousiast over de Crisiskaart, maar op de werkvloer werd niet meegewerkt. Daar had men twijfels of cliënten wel in gesprek wilden gaan met een onbekende ervaringswerker en of ze wel in staat en gemotiveerd waren een eigen crisisplan op te stellen. Daarnaast merkten we op dat de naam van de kaart veel cliënten afschrikt. Het woord ‘’crisis’’ is een beladen en voor sommigen een traumatische term.

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

We hebben met cliënt- en familievertegenwoordigers een plan geschreven hoe de Crisiskaart bij de Crisisdienst in te voeren (namelijk via evaluatiegesprekken met Crisisdienst-cliënten).

Daarnaast zijn we een samenwerking aangegaan met twee instellingen. We hebben 12 ervaringswerkers van FACT-teams van inGeest en woonvoorzieningen van Cordaan opgeleid tot Crisiskaartconsulent, en de medewerkers van hun teams voorgelicht over de methodiek. Deze aanpak heeft geleid tot 21 extra Crisiskaarten, minder dan we gehoopt hadden. Opvallend was dat hulpverleners hun cliënten zelden op de Crisiskaart wezen. Bestuurders en cliëntenraden waren enthousiast over de Crisiskaart maar op de werkvloer werd niet meegewerkt. Daar had men twijfels of cliënten wel in gesprek wilden gaan met een onbekende ervaringswerker en of ze wel in staat en gemotiveerd waren een eigen crisisplan op te stellen. Daarnaast merkten we op dat de naam van de kaart veel cliënten afschrikt. Het woord ‘’crisis’’ is een beladen en voor sommigen traumatische term.

Samenvatting van de aanvraag

Lokale initiatieven voor mensen met verward gedrag Programmalijn 2 Bouwsteen 1 Project Crisiskaart Amsterdam Cliëntenbelang Amsterdam wil in samenwerking met de gemeente, cliëntvertegenwoordigers en GGZ-aanbieders in de stad de Crisiskaart bekend en beschikbaar maken bij mensen die in crisis kunnen raken. De methodiek van de Crisiskaart is in Amsterdam nog veelal onbekend bij cliënten die daar baat bij zouden kunnen hebben en bij behandelaren en verwijzers. Daar willen wij verandering in brengen. Wij willen de Crisiskaart via de inzet van getrainde ervaringswerkers dicht bij de cliënt aanbieden. Cliëntenbelang is in Amsterdam de enige aanbieder van de Crisiskaart maar heeft te weinig middelen om de kaart bij grotere groepen cliënten en verwijzers onder de aandacht te brengen. Met subsidie van ZonMw zouden we de volgende resultaten kunnen halen 1. Aan het eind van het projectjaar hebben 30 cliënten van Cordaan en 30 van inGeest een Crisiskaart. 2. Er zijn tenminste 10 voorlichtingsbijeenkomsten gehouden voor cliënt- en medewerkersgroepen. Foldermateriaal is verspreid. 3. Factsheet ‘Implementatie Crisiskaart bij een Zorginstelling’ is gemaakt en landelijk gedeeld. 4. Plan van aanpak Crisiskaart voor cliënten die bij de Crisisdienst en Vangnet (GGD) bekend zijn. 5. Plan voor pilot met Crisiskaart voor cliënten van Inforsa (behandelkliniek en reclasseringsprogramma’s voor mensen met meervoudige problemen op psychiatrisch-. verslavings- en forensisch gebied) is geformuleerd. 6. Financieringsplan toekomst Crisiskaart in Amsterdam Aan het einde van de projectperiode staat een financieringsplan met afspraken over hoe de Crisiskaart in de komende jaren gefinancierd wordt. Dit financieringsmodel willen we landelijk delen. Aanpak Ons project bevat drie onderdelen: 1. Crisiskaarten bij Cordaan en inGeest Getrainde ervaringswerkers attenderen cliënten op de Crisiskaart en stellen de kaart met hen op. We gaan hulpverleners van de instellingen voorlichten over de mogelijkheden van de Crisiskaart en hen vragen hun cliënten op de kaart te wijzen. Ze kunnen bij het opstellen van het signaleringsplan, tijdens het hersteltraject en/of bij de uitstroom hun cliënten attenderen op de Crisiskaart en ze naar de consulenten verwijzen. Op 10 locaties geven we voorlichtingsbijeenkomsten. We beginnen met het trainen van de ervaringswerkers, waarna ze onder onze supervisie Crisiskaarten gaan maken. Aan het einde van het projectjaar beogen we 30 Crisiskaarten bij Cordaan en 30 bij inGeest te hebben afgerond. We maken aan de hand van onze ervaringen een factsheet 'Implementatie Crisiskaart bij een Zorginstelling' en delen deze landelijk. 2. Plan van aanpak maken met de Crisisdienst, GGD (Vangnet) en Inforsa We willen samen met de Crisisdienst, GGD, en de coördinator Problematische Personen van de politie, cliënt- en familievertegenwoordigers onderzoeken hoe we deze groep cliënten, die wel bekend maar gedeeltelijk niet in behandeling is, kunnen benaderen en op de Crisiskaart kunnen attenderen. We willen hiervoor gezamenlijk een plan van aanpak schrijven en zodra er budget gevonden is, dat plan uitvoeren. Daarnaast gaan we met Inforsa (kliniek voor behandeling van meervoudige diagnoses en reclassering) de mogelijkheden onderzoeken om de Crisiskaart bij hun cliënten te introduceren. Doel is een implementatieplan hiervoor op te stellen. 3. Financieringsplan voor toekomst Er moet structurele financiering geregeld worden voor de Crisiskaart, zodat alle mensen die nu al een kaart hebben, verzekerd kunnen zijn van de continuïteit van de dienstverlening. De kaarten moeten namelijk jaarlijks geactualiseerd en hulpdiensten continu voorgelicht worden over het feit dat hun cliënt mogelijk een Crisiskaart heeft die geraadpleegd moet worden. De projectleider zal verschillenden financieringsmodellen analyseren. Er zijn mogelijkheden de Crisiskaart onder te brengen bij de zorgverzekeringswet of de WMO. Maar we zullen ook alternatieve financieringsbronnen onderzoeken en kijken of financieringsmodellen gecombineerd moeten worden. De projectleider zal in afstemming met het management van de betrokken instellingen en relevante beleidsmedewerkers van de gemeente en verzekeraars komen tot een dekkend financieringsplan. Aan dit project willen meewerken: D. van Lennep, projectleider; M. Bulten, Beleidsadviseur Personen met Verward gedrag v/d de gemeente Amsterdam; R. Poland, coördinator Crisiskaart Cliëntenbelang; Nina Nijhof, afdelingsmanager inGeest; Chantal Schiks, projectleider herstel en ervaringsdeskundigheid van Cordaan; Karin Goudsmit, aanjager herstel vanuit cliëntperspectief binnen inGeest; Frédérique Wessel, ervaringsdeskundige; Mirjam Dessing, Ypsilon; Jeroen Zoeteman, manager Crisisdienst; Thijs Fassaert, beleidsmedewerker MGGZ van de GGD; F. van Gelderen, coördinator problematische personen bij de politie Eenheid Amsterdam-Amstelland; Bianca Kooiman, Senior groepsbegeleider/trainer van Inforsa, verschillende ervaringswerkers. Begroting is €50,000 met cofinananciering

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638020038
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2018
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. D. van Lennep
Verantwoordelijke organisatie:
Cliëntenbelang Amsterdam