SAMEN DOEN! Een academische werkplaats autisme ter bevordering van de samenlevingsparticipatie van mensen met autisme door intersectorale samenwerking in de begeleiding van mensen met autisme bij cruciale transities in de levensloop.
Projectomschrijving
Binnen de Academische Werkplaats Autisme Samen Doen! werkten 44 organisaties samen aan het ontwikkelen van producten die de inclusie in de samenleving van mensen met autisme en hun naasten bevorderen. De samenwerking tussen experts vanuit verschillende typen organisaties en kennis (beleid, onderzoek, onderwijs, praktijk, ervaringsdeskundigheid) leidde tot volwaardige producten, omdat deze zowel wetenschappelijk onderbouwd zijn als praktisch bruikbaar in het dagelijks leven. Voor een goede samenwerking was het belangrijk om flexibel te zijn; plannen werden gaandeweg bijgesteld om beter aan te sluiten bij de behoeften van de verschillende belanghebbenden. De producten die zijn opgeleverd voorzien in behoeften die zich voordoen gaandeweg de verschillende levensfases (van wieg tot graf) in de verschillende levensdomeinen (van gezin, tot school, werk, vrije tijd etc.). Voor een overzicht van - en toegang tot - de verschillende producten, zie http://autisme-samendoen.nl/resultaten
Producten
Auteur: van Staa, A.L.
Auteur: Paul Blankert, Marla Vernoy (PAS Nederland), Gemmy Peters (Radboud UMC), Kurt Joseph (‘s Heerenloo), Renee Dijkhuis (JADOS), Marian Hansen (Yulius), Michiel van Maaren (Horizon Jeugdzorg), Marieke Beltman, Mitzi Waltz, Mieke Cardol (Hogeschool Rotterdam)
Link: http://goo.gl/Bw8oR5
Auteur: Bul, K.
Auteur: Corinne Vinks, Marian Bruijnzeels, Niklas van Cassel (ASSertief), Athanasios Maras, Ad van der Sijde (Yulius), Berrie Arnold (Radboud UMC), Britt Hoogenboom (De Bascule), Gwen Dieleman, Suzanne Gerritsen (Erasmus MC), Liesbeth Kalma (De Jutters), Machteld Marcelis, Thérèse van Amelsvoort (Universiteit Maastricht), Tiny Goessens (’s Heerenloo Groep), AnneLoes van Staa, Iris Schaap, Kees Willemse, Marieke Beltman (Kenniscentrum Zorginnovatie - Hogeschool Rotterdam)
Link: http://goo.gl/kK8oqL
Auteur: Marjan Neef, Annelies de Bildt (Accare), Ellen Luteijn, Marcia van de Wetering (Kentalis), Marie-Louise Courtens, Anita Bieleman-Hartman (Steunpunt Autisme Nederland), Annemarie Monsieurs (Bascule), Annette van Zijp (Centrum Autisme), Petra Spuijbroek (Centrum Autisme).
Link: http://goo.gl/yQkFI4
Auteur: van Staa, A.L.
Auteur: Gabrine Jagersma, Sandra v/d Meijden, Kirstin Greaves-Lord, Jacqueline Visser, Kirsten Visser, Willemijn Veenboer, Heleen v/d Steege, Jeroen de Winter, Sanna Maris, Annelies Spek, Linda Dekker, Sophie Jacobs, Liselot Wolters, Marc Beek
Link: http://goo.gl/FDnEDW
Auteur: Jagersma, G.
Auteur: Beltman, M.
Auteur: Joseph, K.
Auteur: Greaves-Lord, K, Laugeson, E.
Auteur: van Staa A.L.
Auteur: van Staa A.L.
Auteur: Gerritsen S., Beltman M.A.C.
Auteur: Jagersma, G., Jacobs, S.
Auteur: H. Ebbers, C. Kan, I. Beemster, K. v.d. Bosch, L. Blankenstein, C. van Bostelen, J. Landsman, B. Linssen, A. Manse, G. Marijnissen, J. v.d. Meijden, C. van Putten, H. Miedema, L. Nguyen, J. v.d. Staaij
Link: http://goo.gl/Aiwtpm
Auteur: Landsman, J, Louwerse, A.
Auteur: van Amelsvoort T., Maras A., Gerritsen S.E.
Auteur: Vuijk, P., Kuipers, C.
Auteur: Kirstin Greaves-Lord
Auteur: Jagersma, G. Jacobs, S.
Auteur: Iris Servatius-Oosterling (Karakter), Corinne Vlamings (GGZ Eindhoven), Emma van Daalen (Yulius), Simone Hein (Accare), Jenny den Boer (Karakter), Nicolette Munsters (UU/UMCU), Iris Kuijl (Yulius), Ina van Berckelaer, Claudine Dietz (Altrecht), Ilse Noens (KU Leuven), Mechteld van der Westen
Link: http://goo.gl/YA1sCz
Auteur: van Staa, A.L.
Auteur: Vuijk, P., Bax-Hohle, E, Driel J. van, Hebels, C., Scheltens, J.
Link: http://goo.gl/EV2Uh3
Auteur: Servatius-Oosterling, I.,Buitelaar, J.
Link: http://goo.gl/0PmDgZ
Auteur: Jagersma, G, Jacobs, S, Greaves-Lord, K.
Link: https://autismeexpertisecentrum.yulius.nl/peers
Auteur: Jagersma, G.
Link: http://pedactueel.nl/vrienden-maken-en-houden-zo-makkelijk-nog-niet/
Auteur: Mieke Cardol, Lector Disability Studies Kenniscentrum Zorginnovatie, Hogeschool Rotterdam (voorzitter) Heidi van Heijningen-Tousain, assistent onderzoeker, Hogeschool Rotterdam Marieke Beltman, onderzoeker, Hogeschool Rotterdam Marian Hansen, GZ psycholoog, Yulius Kurt Joseph, GZ psycholoog, ’s Heerenloo Marla Vernoy, ervaringsdeskundige, PAS Paul Blankert, ervaringsdeskundige, PAS Michiel van Maaren, manager, Horizon Oud leden: Paul van Lieshout, Inge Bramsen, Mitzi Waltz (Hogeschool Rot
Link: http://www.woonwijzerautisme.nl
Auteur: Ina van Berckelaer-Onnes, Universiteit Leiden Jenny den Boer, Karakter Gelderland Emma van Daalen, Yulius Claudine Dietz, Altrecht / Karakter UC Nijmegen Simone Hein, Accare Maarten van ’t Hof, SARR/Lucertis Iris Kuijl, Yulius Nicolette Munsters, Universiteit Utrecht / Karakter Gelderland Marjolein Schutte, Accare Rianne de Vries-Schuurman, Rivierduinen Iris Servatius-Oosterling, Karakter UC Nijmegen (voorzitter werkgroep) Corinne Vlamings, GGZ Eindhoven
Link: http://autismejongekind.nl
Auteur: Visser K.
Link: http://blogs.kenniscentrum-kjp.nl/2014/06/19/kirsten-v/verklaring-voor-autisme
Auteur: Brouwer B., Mukrab, L., Servatius-Oosterling, I., Stockmann, L., Bildt, A. de, Vuijk, P., Kuiper, C., Jagersma, G., Ebbers, H., Kan, C., Cardol, M., Staa, A. van, Beltman, M., Greaves-Lord, K.
Link: http://autisme-samendoen.nl/
Auteur: Werkgroep Onderwijstransities
Link: http://autisme-samendoen.nl/resultaten
Auteur: Projectgroep Grip op Gedrag
Link: http://autisme-samendoen.nl/resultaten
Auteur: Kluiver, M. de, Harteveld, D., Schoormans, M.
Auteur: werkgroep Vroegherkenning
Link: http://autisme-samendoen.nl/resultaten
Auteur: Roskamp, H.
Auteur: Spuls, J.
Auteur: Werkgroep Arbeidsparticipatie
Link: http://autisme-samendoen.nl/resultaten
Auteur: Dijkstra, B.
Auteur: Uffelen, T. van, Sijde, A., Greaves-Lord, K.
Magazine: De Volkskrant
Link: https://www.mijngezondheidsgids.nl/kwaliteit-zorg-augustus-2016/
Auteur: Werkgroep Toerusting Leerkrachten
Link: http://autisme-samendoen.nl/resultaten
Auteur: Hutter, N.
Auteur: Werkgroep Zorgtransities
Link: http://autisme-samendoen.nl/resultaten
Auteur: Geurts, H., Greaves-Lord, K.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=t1JJwqc1ctk
Auteur: OPEN Rotterdam, Patricia Vuijk, Paul Bierhaus
Link: https://www.youtube.com/watch?v=PePckHce_9U&feature=youtu.be
Auteur: van Staa A.L., Tangenbergh A.A.M., Beltman M.A.C., Gerritsen S.E., van Amelsvoort T.A.M.J.
Link: http://goo.gl/W5qsMr
Auteur: Waltz, M, Beltman, M.
Auteur: Waltz, M, Cardol, M.
Auteur: Vuijk, P., Bul, K. C. M., & Kuiper, C.
Link: http://goo.gl/APzFNS
Auteur: Greaves-Lord, K, e.a.
Link: http://goo.gl/sVNn3p
Auteur: Chris Kuiper, Hogeschool Leiden (voorzitter werkgroep) Kirstin Greaves-Lord (Yulius, Erasmus MC) Natasja van Lang, Hogeschool Leiden Iris Tjaarda, Hogeschool Leiden Esther Bax-Höhle, Hogeschool Rotterdam Sanne Tonkens, Hogeschool Leiden
Link: https://www.hsleiden.nl/transformaties-in-de-zorg-voor-jeugd/onderzoek/moving
Auteur: Spuls, J., Landsman, J., Miedema, H.
Link: http://goo.gl/NnJV5P
Auteur: I.A. van Berckelaer-Onnes, P. Anzion, H. Sinnema (Trimbosinstituut), G. van de Glind (Trimbosinstituut)
Link: http://goo.gl/0PmDgZ
Auteur: Wijnker-Holmes, B.
Link: http://goo.gl/eVWK8X
Auteur: Greaves-Lord, K, Geurts, H.
Magazine: Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme
Auteur: S.E. Gerritsen, G.C. Dieleman, M.A.C. Beltman, A.A.M. Tangenbergh, A. Maras, T.A.M.J. van Amelsvoort, A.L. van Staa
Magazine: Tijdschrift voor Psychiatrie
Link: http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/issues/514/articles/11379
Auteur: Linda P. Dekker,Esther J. M. van der Vegt, Jan van der Ende, Nouchka Tick, Anneke Louwerse, Athanasios Maras,Frank C. Verhulst, Kirstin Greaves-Lord
Magazine: Journal of Autism and Developmental Disorders
Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5432605/
Auteur: Gabrine Jagersma, Sakinah Idris, Sophie Jacobs, Bjorn Jaime van Pelt, Kirstin Greaves-Lord
Magazine: Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme
Link: http://www.wta.nu/in-editie-3-2018
Auteur: Vuijk, P., Bul, K., Brand, E., Greaves-Lord, K., Maras, A., & Kuiper, C.
Magazine: Journal of Social Intervention: Theory and Practice
Link: https://www.journalsi.org/articles/abstract/10.18352/jsi.457/
Auteur: Cardol, M., Blankert, P. & Vernoy, M.
Magazine: Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme
Link: http://www.wta.nu/in-editie-3-2018
Auteur: M. Waltz, G. Speelmans, M. Cardol
Magazine: Orthopedagogiek:Onderzoek en Praktijk
Link: https://disabilitystudies.nl/sites/disabilitystudies.nl/files/beeld/publicaties/
Auteur: Kirstin Greaves Lord, Yulius en Erasmus MC, hoofd wetenschappelijk onderzoek autisme Jeroen Dewinter, GGZ Eindhoven + Tranzo Tilburg University, klinisch psycholoog/ senior onderzoeker Gabrine Jagersma, Yulius en Erasmus MC, junior onderzoeker, GZ Psycholoog i.o. Heleen van der Stege, Hogeschool Rotterdam, docent / onderzoeker Marc Beek, ervaringsdeskundige Liselot Wolters, onderzoeker en ervaringsdeskundige Sanna Maris, Rutgers Jaqueline Visser, ’s Heerenloo Sandra van der Meijden, De Bascul
Link: https://www.youtube.com/watch?v=GPNFVu4jFns
Auteur: Marie-Louise Courtens, coördinator Steunpunt Autisme Nederland/ Dokter A. Verschoorschool, docent VSO Ambelt; mede-ontwikkelaar van de e-learning cursus, coördinator van de inhoud. Ellen Luteijn, Kentalis, GZ psycholoog en beleidsadviseur; mede-ontwikkelaar van de e-learning. Marjan Neef, Accare, GZ psycholoog; mede-ontwikkelaar van de e-learning. Hadewey Koopmans, Accare, GZ psycholoog; mede-ontwikkelaar van de e-learning. Sanne Kuijper, Rijksuniversiteit Groningen, docent/wetenschappelijk
Auteur: Kirstin Greaves-Lord, Frieda Boudesteijn, Kirsten Visser, Esther van der Vegt, Linda dekker, Gabrine Jagersma, BJ van Pelt, Sakinah binti Idris
Link: https://www.rinogroep.nl/opleiding/4942/
Verslagen
Samenvatting van de aanvraag
In een maatschappij waar participatie steeds belangrijker wordt, is ook participatie door mensen met een blijvende beperking als autisme een groot goed. De academische werkplaats autisme Samen doen! beoogt de samenlevingsparticipatie van mensen met autisme te optimaliseren door tijdens cruciale transities in de levensloop te voorzien in integrale, evidence-based diagnostiek en begeleiding vanuit diverse sectoren. Door binnen dit samenwerkingsverband duurzaam te verbinden tussen sectoren en disciplines, integreren en bevorderen wij de kennis van professionals. Zo verbeteren we de toerusting van professionals én de toeleiding van mensen met autisme naar een andere fase in de levensloop. Bij elke transitie in de levensloop hebben wij een taakstelling geformuleerd: Taak 1: Transitie Peutertijd - van niet naar wel weten; een solide basis door vroege herkenning en goede toerusting van het gezin en leidsters Taak 2: Transitie Kindertijd - beter op gang helpen en houden door goede toerusting en toeleiding binnen het onderwijs Taak 3: Transitie Adolescentie - een goede basis voor eerste intieme relaties door een gezonde psychoseksuele ontwikkeling Taak 4: Transitie (Jong)volwassenheid - het vinden en behouden van passend werk Taak 5: Transitie (Jong)volwassenheid - begeleid of zelfstandig kunnen wonen Taak 6: Transitie (Jong)volwassenheid - een goede overstap van zorg voor jeugd naar volwassenen zorg Deze taakstellingen worden gerealiseerd door in werkgroepen concrete eindproducten te ontwikkelen die voor deze taken worden ingezet. Werkgroep 1 richt zich op de peutertijd. Deze werkgroep ontwikkelt ten eerste een product dat de vroegherkenning van autisme bevordert door doorontwikkeling en bredere implementatie van evidence-based methodieken en de nieuwe richtlijn. Ten tweede worden evidence-based specialistische methodieken doorontwikkeld tot een product dat ouders en leidsters toerust om in het dagelijks leven peuters met autisme in hun ontwikkeling te stimuleren. Werkgroep 2 richt zich op de kindertijd. Deze werkgroep ontwikkelt ten eerste een module voor gebruik binnen de opleiding PABO, waarin leerkrachten-in-opleiding kennis en kunde opdoen over autisme. Ten tweede wordt op basis van evidence-based methoden een training ontwikkeld voor docenten in (speciaal) basis én voortgezet onderwijs over de toeleiding van kinderen en ouders/verzorgers naar voortgezet onderwijs. Werkgroep 3 richt zich op de adolescentie en ontwikkelt een toegangsportaal tot bestaand en aanvullend wetenschappelijk onderbouwd voorlichtingsmateriaal m.b.t. de psychoseksuele ontwikkeling, voor jongeren, ouders en leerkrachten en professionalswat ingezet kan worden in het voortgezet (speciaal) onderwijs. Werkgroep 4, 5 en 6 richten zich op de (jong)volwassenheid. Werkgroep 4 is gericht op werk en ontwikkelt een gids over de route van school naar betaald werk waaraan een WerkWeb van concrete tools gekoppeld wordt en een sociale kaart van werkgevers met speciale voorzieningen voor mensen met autisme. Werkgroep 5 is gericht op wonen en ontwikkelt een WoonWijzer aan de hand waarvan randvoorwaardelijke factoren voor prettig, (begeleid) zelfstandig en veilig wonen beter kunnen worden geïnventariseerd en gebruikt voor goede toeleiding. Werkgroep 6 is gericht op de zorg en ontwikkelt een zorgstandaard voor de transitie tussen zorginstanties voor jeugdigen versus volwassenen en hieraan gekoppeld een trainingsinstructie voor zorgverleners uit zowel de kinder- en jeugdpsychiatrie/ ggz als de volwassenenpsychiatrie. Om binnen de werkgroepen maximale kennisdeling en bundeling te bewerkstelligen, bestaan deze uit deskundige en ervaren praktijkprofessionals, onderzoekers, onderwijsdeskundigen, en beleidsmakers uit diverse organisaties en sectoren. De werkgroepen worden bovendien geadviseerd en ondersteund door cliënten uit ons cliëntenplatform, de wetenschappelijk adviseur, de technologisch adviseur, de adviseur onderwijsontwikkeling, de adviseur kennisinfrastructuur, de adviseur kennisverspreiding, de communicatiemedewerker, de implementatiemedewerker, de projectcontroller en het secretariaat. Gerenommeerde professionals die een vertegenwoordiging vormen vanuit de werkgroepen en de adviesgroep - en daarmee de deelnemende partijen en disciplines - vormen samen de projectgroep. De projectgroep waarborgt de doelstellingen, taakstellingen en kwaliteit van de eindproducten. De projectgroep voegt de producten samen tot overkoepelende producten en een scholings- en uitwisselingsprogramma. Dit wordt breed verspreid door de betrokken partijen, ondersteund door de implementatiemedewerker, middels ons ICT platform, nieuwsbrieven en presentaties op bijeenkomsten en congressen. Dit gebeurt in goede samenwerking met de andere academische werkplaats autisme Reach-Aut. De projectgroep maakt een protocol met een concrete vervolgontwikkelagenda ter verankering van deze academische werkplaats autisme Samen doen!