Projectomschrijving

De traditioneel strikte scheiding tussen zorg en onderzoek belemmert volgens velen verbeteringen en innovaties in de geneeskunde. Een alternatief is een continu lerend systeem waarin onderzoek en zorg zijn geïntegreerd - een zogeheten ‘Learning Healthcare System’ (LHS). Een LHS kent echter veel uitdagingen, zoals ethische toetsing, informed consent en het verkrijgen van bewijs uit routinematig verzamelde gegevens. Tot nu toe zijn kennis genererende activiteiten in de zorg maar sporadisch hervormd tot LHS. In onze studie willen we deze transformatie op unieke wijze bewerkstelligen door ethiek, recht, methodologie en patiëntbetrokkenheid systematisch te integreren, leidend tot voor de patiënt betekenisvolle vernieuwingen. We transformeren daartoe alle kennis genererende activiteiten in de cardiologie in het UMC Utrecht en het LUMC tot LHS. De cardiologie fungeert zo als proeftuin voor andere gebieden waar zorg en onderzoek samen gaan.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website