Mobiliteit tijdens en na corona lock-down: duurzaamheid, veiligheid, inclusiviteit
Projectomschrijving
De COVID-19 crisis leidt op veel verschillende maatschappelijke terreinen tot grote uitdagingen. Een zeer urgente betreft het mobiliteitssysteem. De mobiliteitsconsequenties en -uitdagingen van lock-down en versoepeling zijn ongekend. Tegelijkertijd zijn duurzaamheid en bereikbaarheid onveranderde maatschappelijke doelstellingen.
In het project MOCOLODO (MObility tijdens en na COrona LOck-DOwn: duurzaamheid, veiligheid, inclusie) wordt er gekeken naar:
- De effecten van lock-down en versoepeling op het ruimtelijke en mobiliteitsgedrag van verschillende groepen en op het functioneren van vervoerssystemen
- De implicaties voor een doeltreffend, efficiënt en billijk ontwerp van versoepeling van coronamaatregelen en eventuele nieuwe aanscherping
- Hoe dit in overeenstemming te brengen met de doelstellingen op lange termijn op het gebied van duurzaamheid, energietransitie en bereikbaarheid.
Producten
Auteur: Yufei Yuan, Alexandra Gavriilidou, Winnie Daamen, Serge Hoogendoorn
Link: http://zieondertoelichting.nl
Auteur: Victor Nielsen, Francisco Bahamonde Birke, Dick Ettema
Link: http://zieondertoelichting.nl
Auteur: Xiao Yu, Erik Verhoef, Jasper Knockaert
Link: http://zieondertoelichting.nl
Auteur: Oskar Eikenbroek, Xiaojie Luan, Francesco Corman, Eric van Berkum
Link: http://zieondertoelichting.nl
Auteur: Ellen van der Werff, Leonie Vrieling, Janet Veldstra
Link: http://zieondertoelichting.nl
Auteur: Ellen Woudstra
Link: http://zieondertoelichting.nl
Auteur: K. Gkiotsalitis and O. Cats
Magazine: transport Reviews (Taylor & Francis / Routledge)
Auteur: Erik Verhoef
Magazine: Tijdschrift Vervoerswetenschap
Link: http://zieondertoelichting.nl
Verslagen
Eindverslag
In het MOCOLODO project worden de effecten van de pandemie, op de korte en lange termijn, op het gebruik van diverse transportmiddelen (bijv. auto, fiets, OV) en de achtergronden van de keuze voor een bepaalde transportmodus (bijv. sociale normen, peer effects, intrinsieke beweegredenen, autobezit, doorstroming; en uiteraard lock-down maatregelen en besmettingsrisico’s) onderzocht. Door gebruik te maken van diverse bestaande datasets en door zelf enquêtes uit te zetten en daarmee data te verzamelen, hebben we een beeld gekregen van veranderingen in mobiliteitsgedrag. De vraagschokken waren groter voor OV dan voor de auto, en het herstel vraagt ook voor het OV de langste tijd. Terugkeer naar het OV loopt vooral moeizaam voor mensen die zijn overgestapt op niet-duurzaam vervoer. Gunstige effecten van lockdowns op files zijn, naast het logische verband met totale verkeersstromen, ook in belangrijke mate het gevolg van afvlakking van vraag over de tijd.
In het MOCOLODO project worden de effecten van de pandemie, op de korte en lange termijn, op het gebruik van diverse transportmiddelen (bijv. auto, fiets, OV) en de achtergronden van de keuze voor een bepaalde transportmodus (bijv. sociale normen, peer effects, intrinsieke beweegredenen, autobezit, doorstroming; en uiteraard lock-down maatregelen en besmettingsrisico’s) onderzocht. Door gebruik te maken van diverse bestaande datasets en door zelf enquêtes uit te zetten en daarmee data te verzamelen, krijgen we een beeld van veranderingen in mobiliteitsgedrag. Het onderzoek wordt uitgevoerd in 5 deelprojecten vanuit verschillende disciplines. De meeste deelprojecten binnen het MOCOLODO project zitten momenteel in de fase van dataverzameling en/of data-analyse, en modelontwikkeling.