Projectomschrijving

Samenvatting na afronding

De periode na ontslag uit het ziekenhuis is voor veel patiënten kritisch. Uit onderzoek blijkt dat
het merendeel van de patiënten problemen bij geneesmiddelgebruik ervaart, onder andere
door onduidelijkheden ten gevolge van geneesmiddelwijzigingen tijdens de opname.
De implementatie van de hiervoor ontwikkelde richtlijn 'Overdracht van medicatiegegevens' verloopt moeizaam.

Dit project was gericht op verbetering van de samenwerking tussen ziekenhuis en openbare apotheek, huisarts en thuiszorg ('eerste lijn'). Het BovenIJ- en OLVG-ziekenhuis hebben in een ontslaggesprek medicatiewijzingen gestructureerd uitgelegd aan patiënten en deze medicatiewijzigingen doorgegeven aan de eerste lijn. De stadsapotheker heeft binnen 5 dagen een huisbezoek afgelegd om eventuele problemen met het gewijzigde geneesmiddelgebruik op te lossen.

Resultaten

Het project heeft er toe geleid dat patiënten significant minder geneesmiddelgerelateerde problemen rapporteerden 4 weken na het ontslag. Er is een draaiboek opgesteld om de geoptimaliseerde samenwerking vorm te gegeven.
Conclusie: een verbeterde samenwerking rondom het ontslag van een patiënt uit het ziekenhuis vermindert problemen met medicijnen in de periode na het ontslag.

Samenvatting bij start

De periode na ontslag uit het ziekenhuis is voor veel patiënten kritisch. Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de patiënten problemen bij geneesmiddelgebruik ervaart, onder andere door onduidelijkheden ten gevolge van geneesmiddelwijzigingen. De implementatie van de hiervoor ontwikkelde richtlijn 'Overdracht van medicatiegegevens' verloopt moeizaam.

Doel
Dit project is gericht op verbetering van de samenwerking tussen ziekenhuis en openbare apotheek, huisarts en thuiszorg ('eerste lijn'). Het BovenIJ- en Sint Lucas Andreas-ziekenhuis zullen in een ontslaggesprek medicatiewijzingen gestructureerd uitleggen aan patiënten en deze medicatiewijzigingen doorgeven aan de eerste lijn. Daarnaast zullen openbare apothekers kort na ontslag een huisbezoek afleggen om problemen met geneesmiddelgebruik op te lossen.

Resultaat
De opbrengst van de geoptimaliseerde samenwerking wordt in een draaiboek vastgelegd en onderbouwd door deze intensieve zorg te vergelijken met reguliere zorg (beide groepen 200 patiënten).

In de media

Minder medicatieproblemen na ontslag door betere samenwerking (Nursing, 26 juli 2018)

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website