Mobiele menu

Mobiliteit tijdens en na corona lock-down: duurzaamheid, veiligheid, inclusiviteit

Projectomschrijving

De COVID-19 crisis leidt op veel verschillende maatschappelijke terreinen tot grote uitdagingen. Een zeer urgente betreft het mobiliteitssysteem. De mobiliteitsconsequenties en -uitdagingen van lock-down en versoepeling zijn ongekend. Tegelijkertijd zijn duurzaamheid en bereikbaarheid onveranderde maatschappelijke doelstellingen.

In het project MOCOLODO (MObility tijdens en na COrona LOck-DOwn: duurzaamheid, veiligheid, inclusie) wordt er gekeken naar:

  1. De effecten van lock-down en versoepeling op het ruimtelijke en mobiliteitsgedrag van verschillende groepen en op het functioneren van       vervoerssystemen
  2. De implicaties voor een doeltreffend, efficiënt en billijk ontwerp van versoepeling van coronamaatregelen en eventuele nieuwe aanscherping
  3. Hoe dit in overeenstemming te brengen met de doelstellingen op lange termijn op het gebied van duurzaamheid, energietransitie en bereikbaarheid.

Producten

Titel: Effects of COVID-10 pandemic on traffic demand in the Netherlands
Auteur: Yufei Yuan, Alexandra Gavriilidou, Winnie Daamen, Serge Hoogendoorn
Link: http://zieondertoelichting.nl
Titel: Travel behaviour and vehicle access dynamics during and after the COVID-19 pandemic
Auteur: Victor Nielsen, Francisco Bahamonde Birke, Dick Ettema
Link: http://zieondertoelichting.nl
Titel: Mobility behaviour and transportation modes during the COVID-19 pandemic
Auteur: Xiao Yu, Erik Verhoef, Jasper Knockaert
Link: http://zieondertoelichting.nl
Titel: Passenger social rerouting strategies in public transport systems
Auteur: Oskar Eikenbroek, Xiaojie Luan, Francesco Corman, Eric van Berkum
Link: http://zieondertoelichting.nl
Titel: Public transport and values
Auteur: Ellen van der Werff, Leonie Vrieling, Janet Veldstra
Link: http://zieondertoelichting.nl
Titel: Research project Mobility during and after corona lockdown: Results
Auteur: Ellen Woudstra
Link: http://zieondertoelichting.nl
Titel: MOCOLODO
Auteur: Ellen Woudstra
Link: https://mocolodo.nl/
Titel: Public transport planning adaptation under the COVID-19 pandemic crisis: literature review of research needs and directions
Auteur: K. Gkiotsalitis and O. Cats
Magazine: transport Reviews (Taylor & Francis / Routledge)
Titel: Allocatie van schaarse capaciteit bij gedeeltelijke lock-down
Auteur: Erik Verhoef
Magazine: Tijdschrift Vervoerswetenschap
Link: http://zieondertoelichting.nl

Verslagen


Eindverslag

In het MOCOLODO project worden de effecten van de pandemie, op de korte en lange termijn, op het gebruik van diverse transportmiddelen (bijv. auto, fiets, OV) en de achtergronden van de keuze voor een bepaalde transportmodus (bijv. sociale normen, peer effects, intrinsieke beweegredenen, autobezit, doorstroming; en uiteraard lock-down maatregelen en besmettingsrisico’s) onderzocht. Door gebruik te maken van diverse bestaande datasets en door zelf enquêtes uit te zetten en daarmee data te verzamelen, hebben we een beeld gekregen van veranderingen in mobiliteitsgedrag. De vraagschokken waren groter voor OV dan voor de auto, en het herstel vraagt ook voor het OV de langste tijd. Terugkeer naar het OV loopt vooral moeizaam voor mensen die zijn overgestapt op niet-duurzaam vervoer. Gunstige effecten van lockdowns op files zijn, naast het logische verband met totale verkeersstromen, ook in belangrijke mate het gevolg van afvlakking van vraag over de tijd.

In het MOCOLODO project worden de effecten van de pandemie, op de korte en lange termijn, op het gebruik van diverse transportmiddelen (bijv. auto, fiets, OV) en de achtergronden van de keuze voor een bepaalde transportmodus (bijv. sociale normen, peer effects, intrinsieke beweegredenen, autobezit, doorstroming; en uiteraard lock-down maatregelen en besmettingsrisico’s) onderzocht. Door gebruik te maken van diverse bestaande datasets en door zelf enquêtes uit te zetten en daarmee data te verzamelen, krijgen we een beeld van veranderingen in mobiliteitsgedrag. Het onderzoek wordt uitgevoerd in 5 deelprojecten vanuit verschillende disciplines. De meeste deelprojecten binnen het MOCOLODO project zitten momenteel in de fase van dataverzameling en/of data-analyse, en modelontwikkeling.

Samenvatting van de aanvraag

o ONDERZOEKSVRAAG We adresseren drie samenhangende onderzoeksvragen: (1) welke effecten hebben lockdown- en versoepelingsmaatregelen op het ruimtelijke- en mobiliteitsgedrag van verschillende groepen, en voor het functioneren van vervoerssystemen; (2) wat betekent dit voor het effectief, efficiënt en rechtvaardig vormgeven van versoepeling van coronamaatregelen en eventuele nieuwe aanscherpingen; en (3) hoe kan dit in overeenstemming worden gemaakt met lange-termijn maatschappelijke doelen rond mobiliteit voor verduurzaming, energietransitie en bereikbaarheid? o URGENTIE De mobiliteitsconsequenties en -uitdagingen van lock-down en versoepeling zijn ongekend. De grote schokken bieden, naast de grote maatschappelijke relevantie, ook ongekende mogelijkheden voor onderzoek. Het onderzoek verbindt vraagstellingen rond de lock-down met lange-termijn duurzaamheids- en bereikbaarheidsdoelstellingen. Beiden staan hoog op de maatschappelijke agenda. o HYPOTHESE De maatregelen leiden tot dusdanig grote schokken in mobiliteitsgedrag dat gewoonten, en hun determinanten, beter beïnvloedbaar zijn geworden. Dit biedt mogelijkheden voor gedragssturing op korte termijn voor coronamaatregelen, en op lange termijn voor het bereiken van duurzaamheids- en bereikbaarheidsdoelstellingen. Maar, sturingsmogelijkheden op korte en lange termijn zijn niet altijd gelijkgericht. Dit heeft grote consequenties voor vormgeving, effectiviteit, efficiëntie en gepercipieerde eerlijkheid van beleid. o PLAN VAN AANPAK Het onderzoek combineert gedragsonderzoek, enquêtes en modellering. Het maakt gebruik van het Urban Mobility Observatory (UMO) dat in dezelfde periode, via NWO Groot, wordt ontwikkeld. Dataverzameling benut lopende initiatieven, inclusief verkeersmetingen (OV, auto, fiets) en bestaande panels. Data zal gebruikt worden uit de periode van de lock-down, en extra dataverzameling rond versoepelingsschokken. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de participerende maatschappelijke partners.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
10430032010024
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. E.T. Verhoef
Verantwoordelijke organisatie:
Vrije Universiteit Amsterdam