Mobiele menu

Thema 1. Sociale vaardigheden/ onzekerheid/ weerbaarheid

Projectomschrijving

Dit consortium heeft in fase 1 een voorstudie uitgevoerd en een kennisoverzicht gemaakt van de actuele stand van zaken van effectiviteitsonderzoek op het desbetreffende thema.

Mede op basis van deze voorstudie heeft ZonMw het consortium uitgenodigd een subsidieaanvraag in te dienen voor fase 2, de onderzoeksfase. Het belangrijkste doel van fase 2 is om met meer empirische evidentie te komen tot het ‘indikken’ van de interventies binnen het betreffende thema. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderzoek naar het opsporen van de (combinaties van) meest werkzame elementen van verschillende interventies. Maar ook aan het maken van een beperkt aantal overzichtelijke en hanteerbare pakketten van interventies of hoe en onder wat voor voorwaarden verschillende interventies of werkzame elementen slim en efficiënt met elkaar verbonden kunnen worden en daardoor effectiviteit, maatschappelijk bereik en publieke impact verhogen. Het consortium gaat gedurende 3 jaar aan de slag met deze vervolgfase waarin het onderzoek te komen tot het ‘indikken’ van de interventies op het desbetreffende thema daadwerkelijk vorm zal krijgen. Het onderzoeksproject van fase 2 is in 2016 van start gegaan, zie project 729300011.

Verslagen


Eindverslag

De veelheid aan interventies binnen de databank Effectieve Jeugdinterventies (DEI)maakt het kiezen voor een bepaalde interventie lastig. Welke interventie werkt nu het beste voor welke doelgroep? In deze voorstudie worden de beschikbare interventies op het gebied van sociale vaardigheden, weerbaarheid en onzekerheid in kaart gebracht. Daarnaast is in kaart gebracht welk ondersteunend onderzoek voor deze interventies voorhanden is en zijn de interventies beoordeeld o.a. op basis van de inhoudelijke domeinen en de gebruikte methodieken.
Verder zijn met praktijkorganisaties de ervaringen met de interventies op dit thema geinventariseerd.
Op basis van de inventarisatie zijn negen interventies geselecteerd. Voor twee van deze interventies (Kanjertraining en WiBo) is effectonderzoek in Nederland gedaan. Beoordeling van de interventies op inhoudelijke domeinen laat zien dat een aantal interventies een breed scala aan sociale vaardigheden dekt, terwijl andere interventies zich richten op een kleiner aantal onderdelen.
De praktijkinstellingen geven aan verschillende van deze interventies te gebruiken, maar daarnaast ook zelf trainingen op dit terrein te ontwikkelen. Er is daarbij behoefte aan kennis over welke technieken effectief zijn voor de verschillende onderdelen.
De aanbevelingen voor de vervolgfase zijn o.a.(1) het uitvoeren van een internationale meta-analyse; (2)het uitvoeren van vergelijkend effectonderzoek.(3) het ontwikkelen van een sjabloon met werkzame technieken voor de verschillende onderdelen van een sociale vaardigheidstraining.

Samenvatting van de aanvraag

Deze voorstudie richt zich op het thema Sociale vaardigheden/onzekerheid/weerbaarheid. Binnen dit thema gaat het om kinderen met sociale vaardigheidstekorten, tekorten in het gevoel van eigenwaarde en tekorten in sociale competenties. Een uitgebreid consortium met ervaren onderzoeker, kennis/praktijkinstellingen en landelijke praktijk/kennisorganisaties zal deze voorstudie uitvoeren. De interventies die hieronder vallen zijn erop gericht dat kinderen sociaal vaardiger worden, hun identiteit en zelfvertrouwen versterken en hun zelfredzaamheid en weerbaarheid vergroten. Het betreft interventies die gericht zijn op kinderen en jongeren. Hierbij gaat het zowel om ‘universele’ en ‘selectieve’ interventies. Het gaat hier zowel om interventies waar kinderen ‘individueel’ naar kunnen worden doorverwezen als interventies die via school aan een hele klas kunnen worden aangeboden. Er zal een overzicht worden gemaakt van de beschikbare interventies en de werkzame kernelementen. Op basis daarvan zullen de beschikbare interventies worden beoordeeld. De consortiumpartners zullen samen met experts gedurende schriftelijke rondes en twee bijeenkomsten mee werken aan het tot stand komen van de uiteindelijke selectie van interventies en kernelementen die de basis vormen voor veder onderzoek in Fase 2.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729300001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2015
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. M. Fekkes
Verantwoordelijke organisatie:
TNO