Ontwikkeling en implementatie van een zelfrapportage signaleringsinstrument voor suicidaliteit bij jongeren 12 - 20 jaar van uiteenlopende etnisch / culturele achtergronden
Projectomschrijving
Het ministerie van VWS gaf ZonMw in 2008 een extra opdracht voor de ontwikkeling van een screeningsinstrument voor de herkenning van suïcidaliteit onder jongeren. De Vragenlijst over Zelfdoding en Zelfbeschadiging (VOZZ) is bruikbaar voor zowel Nederlandse jongeren als allochtone jongeren. De VOZZ heeft bevredigende psychometrische eigenschappen.
Daarnaast is er een website ontwikkeld, www.mentalhealthonline.nl, voor gatekeepers die werken met adolescenten (zoals leerkrachten en jeugdhulpverleners). Deze website bevat e-learning modules over de signalering van suïcidaliteit bij adolescenten, bejegening en verwijzing, en instructies voor het gebruik van de VOZZ. Deze website is positief geëvalueerd, en de modules blijken de vaardigheden en kennis van leraren, hulpverleners en maatschappelijk werkenden te vergroten.
De VOZZ en website worden ingezet bij gatekeepertrainingen in suïcidepreventie in het onderwijs. Ook is de VOZZ bruikbaar op scholen bij een vermoeden van suïcidaliteit en in de jeugd GGZ.
Producten
Link: http://us.macmillan.com/suicidepreventionandnewtechnologies/BrianMishara
Auteur: Ghoncheh, R. Gould, M., Kerkhof A.J.F.M., Koot, H.M. (subitted)
Magazine: Journal of medical internet research
Auteur: Ghoncheh, R., Kerkhof, A.J.F.M., & Koot, H.M. (2014).
Magazine: Trials
Auteur: Ghoncheh, R., Kerkhof, A.J.F.M., Koot, H.M. (2015). Submitted to Computer and Education.
Magazine: Crisis
Auteur: Ghoncheh, R., Koot, H.M., & Kerkhof, A.J.F.M.
Magazine: Crisis
Auteur: Ghoncheh, R., Kerkhof, A.J.F.M., & Koot, H.M.
Auteur: Ghoncheh, R., Vos, C. E., Koot, H. M., & Kerkhof, A. J. F. M. (2013). In B. Mishara & A. Kerkhof (Eds), Suicide prevention and new technologies: evidence based practice . London: Palgrave Macmillan
Auteur: Rezvan Ghoncheh
Verslagen
Eindverslag
Soms denken jongeren sterk aan suïcide, zijn somber en wanhopig, zonder dat anderen, ouders, leerkrachten, vrienden dat in de gaten hebben. Soms zenden zij wel signalen uit die bij leerkrachten of hulpverleners een vermoeden doen rijzen dat de jongere toch wel erg neerslachtig is en misschien suïcidaal. Daarom was het de vraag om een vragenlijst te ontwikkelen om suïcidaliteit bij jongeren te signaleren. Zodat hulpverleners en leerkrachten aan jongeren zouden kunnen vragen om deze vragenlijst in te vullen en daarmee hopelijk suïcidaliteit bespreekbaar te maken. Daarbij spelen suïcidale gedachten ook vaak bij allochtone jongeren. Ook was het nodig om leerkrachten en hulpverleners te voorzien van informatie over welke signalen ze kunnen oppakken, welke vragen ze kunnen stellen en hoe ze kunnen verwijzen. Of hoe ze de uitslag op de vragenlijst kunnen interpreteren. Daarom werden e-learning modules ontwikkeld waarin via een website snel en makkelijk bereikbaar en helder wordt uitgelegd wat leerkrachten of hulpverleners kunnen doen in voorkomende gevallen. Er is een signaleringsinstrument ontwikkeld en onderzocht: de Vragenlijst over Zelfdoding en Zelfbeschadiging (VOZZ & VOZZ-SCREEN). Er is een websites ontwikkeld (www.mentalhealthonline.nl) waarin e-learning modules voor leerkrachten en jeugdhulpverleners opgenomen zijn. Deze modules bevatten informatie over de signalering, bejegening, verwijzing van suïcidaliteit onder adolescenten. De instructie, normering en interpretatie van de VOZZ en VOZZ-SCREEN worden hierin opgenomen. De website www.mentalhealthonline.nl is toegankelijk voor scholen en GGZ-instellingen en is positief beoordeeld door het afnemend veld. Het signaleringsinstrument en de website zullen onderdeel gaan uitmaken van trainingen in suïcidepreventie van gatekeepers in het onderwijs, in het kader van de uitvoering van de Landelijke Agenda Suïcidepreventie van het ministerie van VWS.
Per 1 mei 2009 is het onderzoek gestart naar de ontwikkeling en implementatie van een signaleringsinstrument voor suïcidaliteit bij adolescenten van 12 tot 20 jaar van uiteenlopende culturele achtergronden. Traject I (ontwikkeling) ging van start met de aanstelling van Carmen Vos. In het eerste jaar is een eerste itempool samengesteld op grond van expert- en jongerenpanels. Een eerste versie van de vragenlijst is in maart 2010 definitief gemaakt voor onderzoek. Het voorlopige signaleringsinstrument kon vervolgens worden afgenomen in een normale jongerenpopulatie. Resultaat van de Pilotstudie was een dataset van 150 respondenten in november 2010. Deze dataset is geanalyseerd (zie verslag ROC Eindhoven). Voor de tweede fase van de Pilotstudie is het onderzoek vanaf maart 2011 gestart binnen ggz-instellingen om een (poli-)klinische jongerenpopulatie te includeren. In totaal zijn er 8 klinieken en 5 poliklinieken aan het onderzoek verbonden.
In januari 2011 is traject II (E-learningmodule en implementatie) van start gegaan met de aanstelling van Rezvan Ghoncheh. In eerste instantie is onderzocht wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van de te ontwikkelen E-learningmodule(s). Om deze module(s) goed aan te laten sluiten op de wensen en de behoeften van de verschillende doelgroepen is o.a. contact opgenomen met een aantal professionals uit het veld, zoals leden van Zorg Advies Teams en GGD-medewerkers. Hierna is een conceptversie van de module(s) ter advies voorgelegd aan de eerder benaderde professionals. Bovendien is contact opgenomen met de afdeling Communicatiewetenschap aan de VU ten behoeve van de communicatieve aspecten van deze E-learning module(s). Momenteel wordt verder gewerkt aan de inhoud, maar ook de opmaak van deze module(s). Daarnaast worden de nodige voorbereidingen getroffen voor de data-verzameling en de implementatie van deze module(s).
Tevens zijn de voorbereidingen gestart voor de Hoofdstudie die per januari 2012 zal aanvangen. Het onderzoek is gekoppeld aan een suïcide preventie en signaleringsprogramma Mental Health Online (Zie bijlage) waarin Zorg Advies Teams en sleutelfiguren binnen de onderwijsinstellingen via E-learningmodules kennis wordt bijgespijkerd over signaleren en doorbegeleiding. Mental Health Online is daarmee een eerste uitwerking van traject II van dit onderzoek. GGD’s en samenwerkingsverbanden hebben Mental Health Online opgenomen in hun aanbod naar scholen rondom psychisch welbevinden. Zo mogelijk worden bestaande koppelingen naar de GGZ aangeboord ter bevordering van de inclusie van scholieren in de hoofdstudie.