Mobiele menu

Ontwikkeling en implementatie van een zelfrapportage signaleringsinstrument voor suicidaliteit bij jongeren 12 - 20 jaar van uiteenlopende etnisch / culturele achtergronden

Projectomschrijving

Het ministerie van VWS gaf ZonMw in 2008 een extra opdracht voor de ontwikkeling van een screeningsinstrument voor de herkenning van suïcidaliteit onder jongeren. De Vragenlijst over Zelfdoding en Zelfbeschadiging (VOZZ) is bruikbaar voor zowel Nederlandse jongeren als allochtone jongeren. De VOZZ heeft bevredigende psychometrische eigenschappen.

Daarnaast is er een website ontwikkeld, www.mentalhealthonline.nl, voor gatekeepers die werken met adolescenten (zoals leerkrachten en jeugdhulpverleners). Deze website bevat e-learning modules over de signalering van suïcidaliteit bij adolescenten, bejegening en verwijzing, en instructies voor het gebruik van de VOZZ. Deze website is positief geëvalueerd, en de modules blijken de vaardigheden en kennis van leraren, hulpverleners en maatschappelijk werkenden te vergroten.

De VOZZ en website worden ingezet bij gatekeepertrainingen in suïcidepreventie in het onderwijs. Ook is de VOZZ bruikbaar op scholen bij een vermoeden van suïcidaliteit en in de jeugd GGZ.

Producten

Titel: Mental health online: a self-report and e-learning program for enhancing recognition, guidance and referral of suicidal adolescents
Link: http://us.macmillan.com/suicidepreventionandnewtechnologies/BrianMishara
Titel: Voorbereid zijn op suïcidale leerlingen.
Titel: Effectiveness of adolescent suicide prevention e-learning modules for gatekeepers: a randomized controlled trial. Submitted
Auteur: Ghoncheh, R. Gould, M., Kerkhof A.J.F.M., Koot, H.M. (subitted)
Magazine: Journal of medical internet research
Titel: Effectiveness of adolescent suicide prevention e-learning modules that aim to improve knowledge and self-confidence of gatekeepers: study protocol for a randomized controlled trial.
Auteur: Ghoncheh, R., Kerkhof, A.J.F.M., & Koot, H.M. (2014).
Magazine: Trials
Titel: Evaluation of adolescent suicide prevention e-learning modules for gatekeepers from the user’s perspective. Submitted.
Auteur: Ghoncheh, R., Kerkhof, A.J.F.M., Koot, H.M. (2015). Submitted to Computer and Education.
Magazine: Crisis
Titel: Suicide prevention e-learning modules designed for gatekeepers: a descriptive review.
Auteur: Ghoncheh, R., Koot, H.M., & Kerkhof, A.J.F.M.
Magazine: Crisis
Titel: Effectiveness of adolescent suicide prevention e-learning modules that aim to improve knowledge and self-confidence of gatekeepers: study protocol for a randomized controlled trial
Auteur: Ghoncheh, R., Kerkhof, A.J.F.M., & Koot, H.M.
Titel: Tijdschrift voor Jeugdgezondheidzorg
Titel: Tijdschrift Jeugdgezondheidszorg
Titel: Suicide prevention and new technologies: evidence based practice .
Auteur: Ghoncheh, R., Vos, C. E., Koot, H. M., & Kerkhof, A. J. F. M. (2013). In B. Mishara & A. Kerkhof (Eds), Suicide prevention and new technologies: evidence based practice . London: Palgrave Macmillan
Titel: Mental Health Online
Auteur: Rezvan Ghoncheh

Verslagen


Eindverslag

Soms denken jongeren sterk aan suïcide, zijn somber en wanhopig, zonder dat anderen, ouders, leerkrachten, vrienden dat in de gaten hebben. Soms zenden zij wel signalen uit die bij leerkrachten of hulpverleners een vermoeden doen rijzen dat de jongere toch wel erg neerslachtig is en misschien suïcidaal. Daarom was het de vraag om een vragenlijst te ontwikkelen om suïcidaliteit bij jongeren te signaleren. Zodat hulpverleners en leerkrachten aan jongeren zouden kunnen vragen om deze vragenlijst in te vullen en daarmee hopelijk suïcidaliteit bespreekbaar te maken. Daarbij spelen suïcidale gedachten ook vaak bij allochtone jongeren. Ook was het nodig om leerkrachten en hulpverleners te voorzien van informatie over welke signalen ze kunnen oppakken, welke vragen ze kunnen stellen en hoe ze kunnen verwijzen. Of hoe ze de uitslag op de vragenlijst kunnen interpreteren. Daarom werden e-learning modules ontwikkeld waarin via een website snel en makkelijk bereikbaar en helder wordt uitgelegd wat leerkrachten of hulpverleners kunnen doen in voorkomende gevallen. Er is een signaleringsinstrument ontwikkeld en onderzocht: de Vragenlijst over Zelfdoding en Zelfbeschadiging (VOZZ & VOZZ-SCREEN). Er is een websites ontwikkeld (www.mentalhealthonline.nl) waarin e-learning modules voor leerkrachten en jeugdhulpverleners opgenomen zijn. Deze modules bevatten informatie over de signalering, bejegening, verwijzing van suïcidaliteit onder adolescenten. De instructie, normering en interpretatie van de VOZZ en VOZZ-SCREEN worden hierin opgenomen. De website www.mentalhealthonline.nl is toegankelijk voor scholen en GGZ-instellingen en is positief beoordeeld door het afnemend veld. Het signaleringsinstrument en de website zullen onderdeel gaan uitmaken van trainingen in suïcidepreventie van gatekeepers in het onderwijs, in het kader van de uitvoering van de Landelijke Agenda Suïcidepreventie van het ministerie van VWS.

Per 1 mei 2009 is het onderzoek gestart naar de ontwikkeling en implementatie van een signaleringsinstrument voor suïcidaliteit bij adolescenten van 12 tot 20 jaar van uiteenlopende culturele achtergronden. Traject I (ontwikkeling) ging van start met de aanstelling van Carmen Vos. In het eerste jaar is een eerste itempool samengesteld op grond van expert- en jongerenpanels. Een eerste versie van de vragenlijst is in maart 2010 definitief gemaakt voor onderzoek. Het voorlopige signaleringsinstrument kon vervolgens worden afgenomen in een normale jongerenpopulatie. Resultaat van de Pilotstudie was een dataset van 150 respondenten in november 2010. Deze dataset is geanalyseerd (zie verslag ROC Eindhoven). Voor de tweede fase van de Pilotstudie is het onderzoek vanaf maart 2011 gestart binnen ggz-instellingen om een (poli-)klinische jongerenpopulatie te includeren. In totaal zijn er 8 klinieken en 5 poliklinieken aan het onderzoek verbonden.
In januari 2011 is traject II (E-learningmodule en implementatie) van start gegaan met de aanstelling van Rezvan Ghoncheh. In eerste instantie is onderzocht wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van de te ontwikkelen E-learningmodule(s). Om deze module(s) goed aan te laten sluiten op de wensen en de behoeften van de verschillende doelgroepen is o.a. contact opgenomen met een aantal professionals uit het veld, zoals leden van Zorg Advies Teams en GGD-medewerkers. Hierna is een conceptversie van de module(s) ter advies voorgelegd aan de eerder benaderde professionals. Bovendien is contact opgenomen met de afdeling Communicatiewetenschap aan de VU ten behoeve van de communicatieve aspecten van deze E-learning module(s). Momenteel wordt verder gewerkt aan de inhoud, maar ook de opmaak van deze module(s). Daarnaast worden de nodige voorbereidingen getroffen voor de data-verzameling en de implementatie van deze module(s).
Tevens zijn de voorbereidingen gestart voor de Hoofdstudie die per januari 2012 zal aanvangen. Het onderzoek is gekoppeld aan een suïcide preventie en signaleringsprogramma Mental Health Online (Zie bijlage) waarin Zorg Advies Teams en sleutelfiguren binnen de onderwijsinstellingen via E-learningmodules kennis wordt bijgespijkerd over signaleren en doorbegeleiding. Mental Health Online is daarmee een eerste uitwerking van traject II van dit onderzoek. GGD’s en samenwerkingsverbanden hebben Mental Health Online opgenomen in hun aanbod naar scholen rondom psychisch welbevinden. Zo mogelijk worden bestaande koppelingen naar de GGZ aangeboord ter bevordering van de inclusie van scholieren in de hoofdstudie.

Samenvatting van de aanvraag

In Nederland is behoefte aan een zelfrapportage signaleringsinstrument voor suicidaliteit onder jongeren 12 - 20 jaar in het VO en MBO, in de jeugd-GGZ, de ambulante en residentiele jeugdzorg en daarbuiten (Klink, 1 oktober 2008). Daarbij is behoefte aan een instrument dat invariant is voor etniciteit. Veel suicidaal gedrag vindt plaats onder jongeren van uiteenlopende culturele achtergronden. Zorgadviesteams van VO en MBO, Centra voor Jeugd en Gezin en Jeugdgezondheidsdiensten van GGD's zijn attent op signalen van suicidaliteit bij jongeren en willen diegenen selecteren die nadere aandacht behoeven. Momenteel is er geen gevalideerd Nederlandstalig instrument. Websites die hulp bieden aan jongeren, zoals www.praten.online, kunnen gebruik maken van een gevalideerd meetinstrument als zelftest voor depressie, maar niet van een gelijkwaardig instrument voor suicidaliteit. Veel jongeren zoeken anoniem op internet naar informatie en advies rond zelfdoding. In de jeugdzorg en in de jeugd-GGZ ontbreekt een valide signaleringsinstrument op grond waarvan behandelbeslissingen kunnen worden genomen. Vertaling van Engelstalige screeningsinstrumenten heeft nog niet plaatsgevonden. Het onderhavige voorstel beoogt een valide zelfrapportage signaleringsinstrument voor suicidaliteit onder jongeren te ontwerpen en te implementeren. Een overzicht leert dat er goede Engelstalige screeningsinstrumenten zijn voor specifieke deelpopulaties, maar dat deze aanpassingen vergen voor multicultureel Nederland. Het instrument dient ook om fluctuaties in het suiciderisico te registreren en om verandering over de tijd als maat voor verbetering in behandeling in de jeugd-GGZ vast te stellen. Fase 1. Op grond van buitenlandse screeningsinstrumenten en Nederlands monitoringonderzoek (GGD Rotterdam-Rijnmond), ervaringen van ZAT teams en hulpverleners in de jeugd-GGZ, SuNa Den Haag, Mikado, en theoretische overwegingen wordt een itempool aangelegd van vragen over suicidale gedachten en gedragingen en over risico-indicatoren voor suicidaliteit (eerdere pogingen, sexueel misbruik, alcoholgebruik, ondraaglijke gevoelens) die aan vier groepen jongeren wordt voorgelegd: depressief suicidale jongeren, depressief niet-suicidale jongeren, niet-depressief suicidale jongeren, en niet-depressieve niet-suicidale jongeren. Vergelijking van de scores tussen deze vier groepen levert een gereduceerde itempool die verdere testconstructie mogelijk maakt (ROC analyses). Convergerende validiteit wordt onderzocht met gelijktijdige afname van vragenlijsten naar depressie (BDI) en hopeloosheid (BHS). De relatie met algemene psychopathologie wordt onderzocht door gelijktijdige afname van de Youth Self Report en de Strengths and Difficulties Questionnaire (Van de Looij-Jansen, 2008, Goodman, 2001, Widenfelt, e.a., 2003). Fase 2. Het voorlopige instrument wordt op predictieve waarde getest in een multiple cohortstudie van zes cohorten van elk 750 jongeren van 12 t/m 20 jaar op het VO en MBO (ROC's) (50% meisjes N=4500). Het signaleringsinstrument zal over een periode van 1 jaar (2 metingen) in deze studie worden meegenomen en gerelateerd aan daaropvolgende ontwikkelingen (zelfbeschadiging c.q. suicidepogingen, beloop van depressie). Tevens wordt onderzocht welke invloed persoonsfactoren (persoonlijkheid, competentie), etniciteit, en omgevingsfactoren (relaties met ouders, leerkrachten, vrienden, sociaal-cultureel belangrijke gebeurtenissen, eisen van de omgeving) hebben op de predictie. Fase 3. Het signaleringsinstrument zal beschikbaar komen voor ZAT teams, jeugdartsen en medewerkers van jeugdgezondheidsdiensten, jeugd-GGZ-hulpverleners, ambulante en residentiele jeugdzorg, huisartsen en alle anderen die betrokken zijn bij mogelijk suicidale jongeren. Maar ook voor jongeren zelf en voor hun ouders via websites. Professionele gebruikers zullen getraind worden in de toepassing. Naast verspreiding van testmateriaal zal een nieuwe manier van implementeren worden ingezet via e-learning modules. Op websites zal het signaleringsinstrument gedownload kunnen worden voor directe afname. Tegelijkertijd worden scoringsinstructies en normscores gedownloaden en worden directe verwijsadviezen gegeven en adviezen voor de bejegening van suicidale jongeren. Zodoende kunnen hulpverleners binnen korte tijd een gefundeerde schatting maken van de ernst van het suicidale verlangen. Een standaard vervolgactie is het gesprek waarin de hulpverlener de score bespreekt met de jongere, een tweede standaard vervolgactie is een terukomgesprek waarin de hulpverlener nagaat of suicidaliteit inmiddels adequaat in hulp is genomen dan wel of de bezorgdheid bij nader inzien meevalt of wellicht onnodig was. Dit in verband met de mogelijke schadelijke effecten van het gebruik van dit instrument. In de implementatiefase worden website en toepassing uitgetest bij ZAT teams, Jeugd GGZ, en GGD's in grote steden, waarna het instrument beschikbaar komt voor routinematig gebruik.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157011001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2009
2015
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. A.J.F.M. Kerkhof
Verantwoordelijke organisatie:
Vrije Universiteit Amsterdam